top of page
  • Foto van schrijverSimone Dirven

Een gratis telefoon bij een abonnement of toch niet?

Een mobiel abonnement waarbij een telefoon is inbegrepen, kennen we allemaal. Al in 2014 heeft de Hoge Raad zich uitgesproken over de vraag of dit all-in abonnement juridisch gezien wel toelaatbaar is. De kosten voor het losse toestel en het abonnement voor bellen en internetten zijn immers niet uitgesplitst.


De Hoge Raad oordeelde in 2014 dat de wettelijke regels over consumentenkrediet en koop of afbetaling op dergelijke zaken van toepassing zijn. De enige escape is volgens de Hoge Raad dat de aanbieder kan aantonen dat de verschuldigde abonnementskosten niet zien op de afbetaling van de telefoon.


In een recente zaak heeft de Hoge Raad zich verder uitgelaten over deze kwestie. De casus die zich voordeed was als volgt. Consument A had bij KPN twee telefoonabonnementen afgesloten. Bij ieder abonnement kreeg zij een telefoon ter waarde van € 475,=. KPN heeft vervolgens de overeenkomsten met A ontbonden, nadat zij een aantal facturen niet had betaald. KPN heeft haar vordering vervolgens overgedragen aan Lindorff.


De Hoge Raad heeft bepaald dat aanbieders een vergaande informatieplicht hebben. Zij dienen bij een abonnement waarbij de consument een telefoon ‘krijgt’ te vermelden wat de koopprijs is. Ook moet de aanbieder onder meer vertellen wat het jaarlijkse kostenpercentage is. Volgens de Hoge Raad kan een consument alleen dan een weloverwogen beslissing maken. Daarbij kijkt de rechter altijd naar alle omstandigheden en concludeert zelf of bijvoorbeeld het telefoontoestel door de consument moet worden teruggegeven.


Op het moment dat het toestel teruggegeven moet worden, is de telefoon vaak al een tijdje gebruikt. Het bevat gebruikerssporen en is in veel gevallen niet meer als nieuw. De rechter zegt hierover dat op het moment dat waardevermindering aan het toestel ontstaat nadat de consument weet dat hij het moet teruggeven, de consument dan aansprakelijk is. Geeft de consument het toestel niet terug? Dan dient hij een vergoeding te betalen voor de waarde van het toestel op dat moment.


De aanbieder van het toestel zal de ontvangen maandtermijnen en kosten, die bestemd waren voor het toestel, moeten terugbetalen aan de consument of in mindering moeten brengen van dat wat hij van de consument vordert.


Staat in uw mobiele telefoonovereenkomst niet welk gedeelte van het maandbedrag is bedoeld voor afbetaling van de telefoon? U kunt de overeenkomst dan gedeeltelijk vernietigen. U heeft dan recht op terugbetaling voor het gedeelte van het maandbedrag dat u heeft betaald voor uw telefoon. Wilt u weten of deze regeling voor u ook van toepassing is? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

10 weergaven
bottom of page