top of page
  • Foto van schrijverSimone Dirven

Wat is de impact van de app FaceApp op je privacy?

Heeft u de app FaceApp al gebruikt? Ik kreeg via Whatsapp een foto doorgestuurd van mijzelf over dertig jaar. Ik opende de foto en had in eerste instantie niet door dat het om mijzelf ging. Ik weet niet of ik het nou eerst grappig vond of het resultaat gewoon shocking. Hoe dan ook: ik vroeg me natuurlijk gelijk af (beroepsdeformatie) hoe de app omgaat met je privacy. Ik zocht het uit en kan u alvast verklappen: ik werd daar nog minder vrolijk van dan van mijn gezicht twintig jaar ouder gemaakt.

Foto is een bijzonder persoonsgegeven Een foto is een bijzonder persoonsgegeven in de zin van de AVG. Een foto vertelt namelijk iets over je ras en soms zelfs iets over je religieuze voorkeur. Dat is data waar anderen voorzichtig mee om moeten gaan.

Bijzondere gegevens verwerken op basis van toestemming Een appbouwer mag bijzondere persoonsgegevens verwerken als u daar toestemming voor geeft. Bijvoorbeeld wanneer u akkoord gaat door een vinkje aan te vinken bij een privacy policy. Toestemming moet dan wel geïnformeerd worden gegeven. Dat betekent dat u moet weten waarvoor u toestemming geeft. Daar gaat het natuurlijk vaak mis, want laten we wel wezen: hoe vaak leest u die kleine lettertjes voordat u op 'akkoord' klikt?

Appbouwer uit Rusland FaceApp is gemaakt door een Russisch bedrijf. In de privacy policy is te lezen dat ze niet alleen de foto verwerken maar ook je IP-adres, toestellocatie en de cookies die zijn geïnstalleerd. Het doel van de verwerking staat niet duidelijk in de policy en de derden aan wie de gegevens kunnen worden verstrekt,  worden ook niet genoemd.

Een gratis app is nooit gratis Als u een gratis app downloadt, dan betaalt u weliswaar niet in geld maar vaak wel met uw data. Wees daarom altijd kritisch als u een app installeert. Als één app een stukje van uw data opslaat, lijkt er wellicht nog niet zoveel aan de hand. Maar als die kleine stukjes allemaal worden gecombineerd dan kunnen partijen ineens veel informatie over u hebben. En die informatie is uitermate gevoelig.

Krijgt u zometeen op Facebook een advertentie te zien van crèmes om veroudering tegen te gaan? Dan weet u waar het aan kan liggen. Of het een goed idee is om tot aankoop over te gaan op basis van het kijkje in de toekomst wat u heeft gekregen, dat laat ik aan u over. Simone Dirven

62 weergaven
bottom of page